Judith
22 april 2024

Judith Koelemeijer

Schrijver op bezoek

Non-fictie schrijfster en journaliste Judith Koelemeijer komt naar Bibliotheek Grave. Koelemeijer is schrijfster van literaire non-fictie. Zij zal vertellen over haar werk, de achtergronden van haar schrijverschap en haar meest recente boek: de biografie van de Joodse schrijfster Etty Hillesum. Na afloop zal Judith signeren.

Judith Koelemeijer is een echte verhalenverteller. In 2001 debuteerde zij met Het zwijgen van Maria Zachea. Van deze familiegeschiedenis werden meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Ook haar volgende boeken, Anna Boom (2008) en het autobiografische Hemelvaart (2013), over het verlies van een jeugdvriendin, werden bestsellers.

Etty Hillesum (1914-1943) was een Joodse vrouw in Amsterdam wiens dagboek vele mensen heeft geïnspireerd. Judith Koelemeijer wist een schat aan nog onbekend materiaal te verzamelen. In deze biografie geeft zij een verrassend nieuw perspectief op Etty’s rusteloze jeugd, haar linkse studentenjaren, en haar uiteindelijke keuze om ‘het lot van haar volk te delen’ en niet onder te duiken.

3D Koelemeijer Etty Hillesum 1

De lezing is een initiatief van het Stadsmuseum Grave en Sociëtiteit tot Nut ende Vermaeck, en vindt plaats in Bibliotheek Grave.

€ 5,00 voor Vrienden Stadsmuseum Grave, leden Bibliotheek en leden Sociëteit tot Nut ende Vermaeck.
€ 7,50 voor niet-leden