Voor Rick was al van jongs af aan potlood op papier zetten een dagelijkse bezigheid. Kijken en tekenen. Later kwam hier het schilderen bij. Zijn grootste inspiratiebronnen zijn de schilderijen uit de 17e eeuw: ambachtelijk, met vakmanschap en gevoel op paneel verbeeld. Het licht, de stofuitdrukking. Die elementen vormen al vijftien jaar het onderwerp van een heuse zoektocht. Rick werkt met een traditionele schildertechniek in olieverf. “Ik wil mij het schildersambacht helemaal meester maken. Dat is mijn weg.”
Laagsgewijs brengt Rick de olieverf op het paneel aan. Met elke laag kan hij meer details aanbrengen of het licht verfijnen. Een aardwerken kan, een tinnen bord of de schil van een citroen wil hij op deze manier zo geloofwaardig mogelijk schilderen. “Om goed weer te kunnen geven hoe het licht op verschillende materialen wordt weerkaatst, vraagt telkens om een andere aanpak.” De bedoeling is om de toeschouwer het idee te geven dat het geschilderde tastbaar is. Dit vormt steeds weer de uitdaging binnen het stilleven, zijn meest gekozen onderwerp. De voorwerpen die hij schildert, hebben vaak een binding met het verleden, zoals de 17e eeuw. Antieke tinnen kannen en aardewerken voorwerpen geven zijn werk een historiserend karakter. De sporen die de tand des tijds erop heeft achtergelaten, maken ze des te interessanter. Een breuklijn hier of een deuk daar. Reflectie. Zijn werk kan worden getypeerd als sfeervol, verstild realisme.
Abtsportretten
Voor Rick is ook het portret een geliefd onderwerp. De uitdaging ligt uiteraard in het bereiken van een goede gelijkenis en het is daarbij zaak om het karakter van de geportretteerde te treffen. Een bepaalde blik, herkenbare gelaatstrekken, een glimlach. In die zin is het een stuk emotioneler dan een stilleven. Dat maakt het ook zo bijzonder om in opdracht te vervaardingen. In 2017 heeft hij het officiële portret van de abt van Tongerlo (België) voltooid. Het paneel van 1 bij 1,3 m behoort nu tot de collectie van de abdij en hangt in de abtengalerij. Een aantal jaren later volgde het portret van de abt van Westmalle. Bijzondere opdrachten. Niet alleen vanwege het grote formaat, maar ook vanwege de eeuwenoude traditie. Het ontstaan van een van de portretten is op de expositie te zien.
Deel dit
Website Weijsters & Kooij vormgevers | © 2018/2023 St. Graafs Erfgoed en St. Graeft Voort